រស់សេរីសុធា

រស់សេរីសុទ្ធា ( ខ្មែរ : រស់សេរីសុទ្ធា ឬច្រើនជាងនេះត្រឹមត្រូវ ខ្មែរ : រស់សិរីសុទ្ធា ) (ឆ្នាំ 1948 [1] - ឆ្នាំ 1977 [2] ) ជា ប្រទេសកម្ពុជា ជាតារាចម្រៀង។ អ្នកស្រីបានសកម្មក្នុងអំឡុងពេលប៉ុន្មានឆ្នាំចុងក្រោយនៃ សម័យសង្គម រយៈពេលរាស្រ្តនិយមនិងចូលទៅក្នុង សាធារណរដ្ឋខ្មែរ រយៈពេល។ នាងបានច្រៀងនៅក្នុងប្រភេទផ្សេងៗនៃប្រភេទ។ រ៉ូមែនទិច ballads ផុសឡើងជាការងារពេញនិយមបំផុតរបស់នាង។ ថ្វីត្បិតតែមានអាជីពខ្លីៗក៏ដោយនាងត្រូវបានគេសរសើរថាបានច្រៀងចំរៀងរាប់រយបទ។ នាងក៏បានប្រឡូកក្នុងការសម្តែងនិងសម្ដែងក្នុងខ្សែភាពយន្តមួយចំនួនផងដែរ។ ព័ត៌មានលម្អិតនៃជីវិតរបស់នាងគឺខ្វះខាត។ គាត់បានស្លាប់អំឡុង របបកម្ពុជាប្រជាធិបតេយ្យរបបរបស់នៃ របបខ្មែរក្រហម ទេប៉ុន្តែកាលៈទេសៈនៃជោគវាសនារបស់នាងនៅតែអាថកំបាំង។ ព្រះមហាក្សត្រព្រះបាទនរោត្តមសីហនុ បានប្រគល់ព្រះកិត្តិនាមម្ចាស់ក្សត្រីសុធាថាជាព្រះមហាក្សត្រិយានីជាមួយនឹងសំឡេងមាស។ 



ជីវប្រវត្តិ កែប្រែ ]

ជីវិតដំបូង កែប្រែ ]

រស់សុធាបានកើតនៅឆ្នាំ 1948 [2] លោករស់ប៊ុន ( ខ្មែរ : រស់ប៊ុន ) និងណាត Samien ( ខ្មែរ : ណាត់សាមៀន ) ក្នុង ខេត្តបាត់ដំបង ខេត្ត។ រីកលូតលាស់ឡើងក្រីក្រ, រស់សុធាជាលើកទីពីរនៃកូនប្រាំនាក់ក្មេងជាងគេរួមមានប្អូនស្រីរបស់នាងដែលមានវ័យចំណាស់និងជាសកម្មជន រស់ Saboeut ( ខ្មែរ : រស់សាបឿត ) ។ [3] នាងបានបង្ហាញទេពកោសល្យសំលេងដែលជាកូនមួយហើយបានធំឡើងស្តាប់ដើម កម្ពុជា តារាចម្រៀងដូចជា ម៉ៅសារ៉េត ( ភាសាខ្មែរ : ម៉ៅសារ៉េត ) និង Chunn ម៉ាឡៃ ( ខ្មែរ :ឆួនម៉ាឡៃ ) ដែលច្បាស់ជាមានឥទ្ធិពលយ៉ាងជ្រាលជ្រៅ។
ទេពកោសល្យសុធានឹងនៅតែលាក់ទាក់ទងរហូតដល់មិត្តភក្តិបានបញ្ចុះបញ្ចូលនាងដើម្បីចូលរួមប្រកួតច្រៀងមួយនៅក្នុងឆ្នាំ 1963 បន្ទាប់ពីការឈ្នះការប្រកួតនេះនាងទទួលបានការយកចិត្តទុកដាក់និងកោតសរសើរខេត្តនេះនិងត្រូវបានអញ្ជើញឱ្យចូលរួម Lomhae Yothea ( ខ្មែរ : លំហែយោធា ) (ជាក្រុមតន្ត្រី) ដែល បានសម្តែងជាទៀងទាត់នៅភោជនីយដ្ឋានស្ទឹង គៀវ ( ភាសាខ្មែរ : ស្ទឹងខៀវ ) ក្នុងខេត្តបាត់ដំបង។ វាត្រូវបានគេជឿថា អ៊ឹមសុង Seurm ( ខ្មែរ : អ៊ឹមសុងសឺម ), តារាចម្រៀងពីវិទ្យុជាតិបានឮពីទេពកោសល្យសុធានិងបានអញ្ជើញនាងទៅរដ្ឋធានី ភ្នំពេញ ក្នុងឆ្នាំ 1967 ។

អាជីពតន្ត្រី កែប្រែ ]

នៅរាជធានីភ្នំពេញនាងបានយកឈ្មោះហៅក្រៅឈ្មោះរស់សេរីសុទ្ធាហើយបានក្លាយជាតារាចម្រៀងមួយរូបសម្រាប់ការសម្តែងខ្សែភាពយន្តថ្នាក់ជាតិជាមួយ Im Song Seurm ។ ការចាក់ផ្សាយដំបូងរបស់នាងគឺ ស្ទឹងខៀវ ( Blue River ) បានបង្ហាញខ្លួនក្នុងឆ្នាំដដែលនោះហើយនាងបានទាក់ទាញអ្នកគាំទ្រយ៉ាងឆាប់រហ័សដោយសម្លេងរោទ៍យ៉ាងច្បាស់។ នៅទីបំផុតនាងបានក្លាយជាដៃគូរជាប្រចាំជាមួយ Sinn Sisamouth (ជា ភាសាខ្មែរ : ស៊ីស៊ីស៊ីសាមុត ) ដែលជាតារាចម្រៀងឈានមុខគេនៃសម័យកាលហើយពួកគេបានទទួលជោគជ័យ។ នាងបានសម្តែងជាមួយនឹងតារាចំរៀងលេចធ្លោផ្សេងទៀតនៃសម័យដូចជា ប៉ែនរ៉ន ( ខ្មែរ : ប៉ែនរ៉ន), ហួយមាស ( ខ្មែរ : ហួយមាស ) និងសូសុត ( ខ្មែរ : សុះម៉ាត់ ) ។
រចនាប័ទ្មនៃអាជីពដំបូងរបស់នាងត្រូវបានកត់សំគាល់ដោយការលេងភ្លេងប្រពៃណីខ្មែរនិងបទភ្លេង។ នៅទីបំផុតនាងនឹងផ្លាស់ប្តូរទៅជារចនាបថសហសម័យដោយរួមបញ្ចូលគ្នានូវ ballads មនោសញ្ចេតនាដែលធ្វើឱ្យបាត់បង់ការក្បត់និងការស្លាប់ជាមួយនឹងឧបករណ៍របស់លោកខាងលិច។ ការផ្លាស់ប្តូររចនាប័ទ្មនេះទំនងជាត្រូវបានគេសន្មតថាជាអាពាហ៍ពិពាហ៍របស់នាងដែលមានបញ្ហាផ្លូវចិត្តជាមួយអ្នកចំរៀង សោសម៉ាត់ ។
នៅទសវត្សឆ្នាំ 1970 ឥទ្ធិពលរបស់អាមេរិកពី វៀតណាមខាងត្បូង ជិតខាង បានទៅដល់កម្ពុជាហើយសុធារួមជាមួយអ្នកជំនាន់ក្រោយរបស់គាត់បានចាប់ផ្តើមពិសោធន៍លើប្រភេទរឿងលោកខាងលិច។ ខ្ពស់, សំឡេងរបស់នាងយ៉ាងច្បាស់គួបផ្សំជាមួយក្រុមតន្រ្តីរ៉ុកលក្ខណៈលេចធ្លោគាំទ្រ, ហ្គីតាផ្ទុកសំណកាឡៃ, បូមសរីរាង្គនិងខ្លាំង, ការបើកបរស្គរបានបង្កើតឡើងសម្រាប់ជាខ្លាំង, សំឡេងដែលត្រូវបានគួរឱ្យភ័យខ្លាចនៅពេលខ្លះដែលល្អបំផុតនាពេលបច្ចុប្បន្ននេះជាការរៀបរាប់ psychedelic ឬ ថ្មឡាន ។ ដូចអ្នកដឹកនាំរឿងតន្រ្តី ស៊ិនស៊ីសាមុត សុធានឹងយក បទចម្រៀងរ៉េ បបែបលោកខាងលិច ល្បី ៗ ដូចជា បទ " Proud Mary " របស់ John Fogerty និងកែសំរួលបទចំរៀងខ្មែរ។
យ៉ាងណាក៏ដោយសម្លេងស្នេហានៅតែជាការងារដែលទាក់ទាញបំផុតក្នុងចំណោមអ្នកអភិរក្សនិយម។ នាងជាញឹកញាប់ត្រូវបានស្វែងរកដោយនាយកភាពយន្តដើម្បីសម្តែងច្រៀងនិង / ឬសូឡូនៅក្នុងខ្សែភាពយន្តរបស់ពួកគេ។ ការសហការរបស់សុធាជាមួយឧស្សាហកម្មភាពយន្តកម្ពុជាគឺមានតម្លៃណាស់ក្នុងការរកឃើញខ្សែភាពយន្តជាង 250 ដែលបានបាត់បង់ក្នុងរបបកុម្មុយនិស្ត។
សុធាមិនដែលច្រៀងនៅក្រោមស្លាកសញ្ញាណាមួយទេហើយបានរស់នៅតិចតួចជាតន្ត្រីករ។ នាងត្រូវបានគេទទួលស្គាល់ថាជាកំណប់ទ្រព្យជាតិហើយត្រូវបានកិត្តិយសដោយព្រះបាទ នរោត្តមសីហនុដោយព្រះរាជបុត្រីរាជ្យីរិនសាំមឡាំងមាស "សម្លេងមាសរាជវង្ស" ។
ដោយសារទំនាក់ទំនងដ៏ជិតស្និទ្ធរបស់លោកស្រីជាមួយនឹងអ្នកលោតឆត្រយោងសាធារណរដ្ឋខ្មែរនិងឧត្តមសេនីយ៍ស្រីយ៉ាសុធាបានចូលរួមកាន់តែខ្លាំងឡើងនៅក្នុងយោធា។ ខណៈដែលសាធារណរដ្ឋខ្មែរបានតស៊ូក្នុងសង្គ្រាមស៊ីវិលសុធានិងស៊ីសាមុតនិងអ្នកដែលនៅសម័យរបស់ពួកគេបានចេញបទចម្រៀងស្នេហាជាតិសម្រាប់សាធារណរដ្ឋថ្មី។ អាជីពរបស់នាងនឹងបន្តរហូតដល់ ខ្មែរក្រហម កាន់កាប់រាជធានីភ្នំពេញនៅខែមេសាឆ្នាំ 1975 ។

ជីវិតផ្ទាល់ខ្លួន កែប្រែ 

បុគ្គលិកលក្ខណៈរបស់សុធាត្រូវបានគេពិពណ៌នាថាមានលក្ខណៈសុភាពរាបសានិងមានកំណត់។ នាងត្រូវបានគេដឹងថាបានចូលរួមនៅក្នុងទំនាក់ទំនងមួយចំនួនពេញមួយជីវិតរបស់នាង។ នៅពេលនាងមកដល់រាជធានីភ្នំពេញនាងត្រូវបានច្រៀងដោយអ្នកចំរៀងសុះម៉ាត់ហើយចុងក្រោយបានរៀបការ។ ជាអកុសលម៉ាត់បានរៀបអាពាហ៍ពិពាហ៍ស្របច្បាប់ជាមួយប្រពន្ធពីរនាក់ផ្សេងទៀត។ នៅពេលដែលអាជីពរបស់នាងបានឆ្ពោះទៅមុខសុសម៉ាតបានក្លាយជាមនុស្សច្រណែនយ៉ាងខ្លាំងចំពោះជោគជ័យរបស់នាងនិងបុរសដែលមកមើលការសម្តែងរបស់នាង។ រងការរំខានដោយការរំលោភបំពានផ្លូវចិត្តពីការច្រណែនថេរនៃភរិយាដទៃទៀតរបស់គាត់និងអំពើហិង្សាក្នុងគ្រួសារពីសុះម៉ាត់ពួកគេបានបំបែកខ្លួនក្នុងរយៈពេលប្រាំមួយខែនៃអាពាហ៍ពិពាហ៍។ ដោយសារតែឈ្មោះរបស់នាងត្រូវបានបំផ្លាញដោយសារការលែងលះនោះជម្រើសតែមួយគត់របស់នាងគឺត្រលប់ទៅគ្រួសាររបស់នាងនៅបាត់ដំបងវិញ។ វានឹងមានតែការអន្តរាគមន៍និងជំនួយពីស៊ីនស៊ីសាមុតប៉ុណ្ណោះដែលនាងបានបន្តអាជីពរបស់នាងនៅរាជធានីភ្នំពេញ។
ទោះបីជាមានការលែងលះជាមួយ Sos Mat ក៏ដោយក៏ភាពល្បីល្បាញរបស់សុធាបានចាប់ផ្តើមឡើងវិញហើយនាងបានជួបនឹងកូនប្រុសរបស់ក្រុមហ៊ុនផលិតខ្សែភាពយន្តវ៉ាន់ចាន់ដែលជាផ្នែកមួយនៃកិច្ចសន្យាថតខ្សែភាពយន្តរបស់នាង។ អាពាហ៍ពិពាហ៍របស់ពួកគេបណ្តាលឱ្យមានកូនប្រុសម្នាក់តែដោយសារតែមូលហេតុគ្មានឯកសារដែលពួកគេបែកគ្នា។ អ្នកស្រីក៏ត្រូវបានគេកត់សម្គាល់ឃើញថាមានទំនាក់ទំនងជាមួយអ្នកឆ័ត្រយោងមួយនៃសាធារណរដ្ឋខ្មែរ។ ឧត្តមសេនីយ៍ស្រីយ៉ានៃរដ្ឋាភិបាលលន់ - ណុលដែលត្រូវបានគេពោរពេញទៅដោយនាងយ៉ាងខ្លាំងបានបញ្ចប់ការចាប់នាងប្រឆាំងនឹងឆន្ទៈរបស់នាងក្នុងហេតុការណ៍មួយ។ ទំនាក់ទំនងមិនសុទិដ្ឋិនិយមរបស់សុធាអាចជាការបំផុសគំនិតនៅពីក្រោយនាងដែលមានអារម្មណ៍ធ្លាក់ទឹកចិត្តបំផុត។

ការដួលរលំនៃរាជធានីភ្នំពេញ កែប្រែ ]

គេជឿថាសុធាបានធ្វើដំណើរទៅ ខេត្តប៉ៃលិន សម្រាប់ឆ្នាំថ្មីពុទ្ធសាសនាក្នុងឆ្នាំ 1975 ។ កំណត់ត្រាចុងក្រោយរបស់នាងគឺជាអ្នកដែលប្រារព្វពិធីបុណ្យចូលឆ្នាំថ្មីនៅប៉ៃលិន។ មនុស្សជាច្រើនមានការសង្ស័យចំពោះការអះអាងនេះដោយសារតែវាកាន់តែមានគ្រោះថ្នាក់ក្នុងការធ្វើដំណើរនៅខាងក្រៅរាជធានីភ្នំពេញដោយសារតែការកៀរគរកងកម្លាំងខ្មែរក្រហម។ នៅពេលរាជធានីភ្នំពេញបានធ្លាក់ចុះមានការប៉ុនប៉ងដោយបុគ្គលិកយោធាដើម្បីជម្លៀសសុធាចេញពីប្រទេស។ ដូចអ្នកដទៃដែរនៅពេលដែល ខ្មែរក្រហម បានកាន់កាប់នាងត្រូវបានគេបង្ខំឱ្យចាកចេញពីភ្នំពេញ។ មានការប៉ាន់ប្រមាណជាច្រើនទាក់ទងនឹងជោគវាសនារបស់នាងពីសាក្សីជាច្រើន។
សុធាដើមដំបូងអាចលាក់អត្តសញ្ញាណរបស់នាងបានយ៉ាងល្អនៅពេលនាងមកពីជនបទកម្ពុជាហើយបានកែសម្រួលយ៉ាងល្អផ្ទុយពី "មនុស្សថ្មី" ភាគច្រើន។ អ្នករស់រានមានជីវិតពីជំរុំរបស់នាងមិនបានដឹងថានាងស្ថិតក្នុងចំណោមពួកគេទេរហូតទាល់តែនាងនិយាយដោយសម្ងាត់ជាមួយពួកគេ។ នៅទីបំផុតនាងត្រូវបានគេរកឃើញនិងត្រូវបានបង្ខំដោយ ប៉ុលពត ដើម្បីរៀបការជាមួយអ្នកជំនួយការម្នាក់ក្នុងឆ្នាំ 1977 ។ ក្នុងនាមជាតារាចម្រៀងល្បីឈ្មោះសុធាត្រូវបានបង្ខំឱ្យសំដែងបទចម្រៀងសម្រាប់របបថ្មី។
អាពាហ៍ពិពាហ៍ថ្មីរបស់នាងគឺជាការមិនសប្បាយចិត្តដែលត្រូវបានបំផ្លាញដោយការរំលោភបំពានលើរាងកាយ។ នៅទីបំផុតជម្លោះទាំងនោះបានបាត់ហើយដៃរបស់ខ្មែរក្រហមក្នុងភូមិរបស់នាងបានសម្រេចចិត្តថានាងមានបញ្ហាកាន់តែច្រើន។ នាងត្រូវបានគេប្រាប់ថានាងនិងក្រុមគ្រួសាររបស់នាងនឹងត្រូវបានផ្លាស់ប្តូរទៅភូមិមួយផ្សេងទៀតហើយនាងត្រូវបានគេឃើញចុងក្រោយបង្អស់ដោយអ្នករស់រានមានជីវិតដែលបានចាកចេញដោយរទេះគោ។ បន្ទាប់មកនាងបានបាត់ខ្លួននៅក្រោមកាលៈទេសៈអាថ៌កំបាំងជាធម្មតាហើយស្ទើរតែប្រាកដជាស្លាប់។
គណនេយ្យផ្សេងទៀតជឿថានាងបានស្លាប់ដោយសារការងារហួសកម្លាំងនៅជំរំកសិកម្មខ្មែរក្រហម។ កំណត់ហេតុមួយផ្សេងទៀតបាននិយាយថានាងនៅតែមានជីវិតនៅពេលដែលកងកម្លាំងឈ្លានពានវៀតណាមបានមកដល់ទីក្រុងភ្នំពេញនៅឆ្នាំ 1979 ប៉ុន្តែបានស្លាប់ដោយសារកង្វះអាហារូបត្ថម្ភភ្លាមៗបន្ទាប់ពីបានទៅមន្ទីរពេទ្យ។
ក្នុងនាមជាបុគ្គលម្នាក់ដែលមានមុខមាត់ខ្ពស់និងជាតន្ត្រីករម្នាក់គាត់គឺជាបេក្ខជនដ៏សំខាន់ម្នាក់សម្រាប់ការសម្លាប់រង្គាលក្នុងរបបប៉ុលពត។ បងប្អូនស្រីពីរនាក់ដែលរួចជីវិតរបស់នាងបានទទូចថាសុធារួមជាមួយម្តាយនិងកូនរបស់ពួកគាត់ត្រូវបានបញ្ជូនទៅ ខេត្តកំពង់សោម ហើយត្រូវបានសម្លាប់ភ្លាមៗបន្ទាប់ពីការ ដួលរលំនៃរាជធានីភ្នំពេញ ។ សាកសពរបស់នាងមិនទាន់ត្រូវបានរកឃើញនៅឡើយទេ។

កេរ្តិ៍ដំណែល កែប្រែ ]

ជាមួយនឹងការចលាចលវប្បធម៌ដោយពួកខ្មែរក្រហមភស្តុតាងតិចតួចនៃជីវិតរស់សេរីសុធានៅតែមាន។ ការកត់ត្រាមេរបស់នាងត្រូវបានបំផ្លិចបំផ្លាញដោយរបបនេះឬយ៉ាងឆាប់រហ័សក្នុងបរិស្ថានត្រូពិចដោយសារតែការខ្វះការអភិរក្ស។ ទោះជាយ៉ាងណាក៏ដោយការកត់ត្រាប្លាស្ទិចជាច្រើនបានរួចផុតហើយបានទទួលការបោះពុម្ពឡើងវិញជាដំបូងនៅលើកាសែតនិងក្រោយមកលើឌីសតូចៗ។ ជាអកុសលជាច្រើននៃការចេញផ្សាយឡើងវិញទាំងនេះក៏ត្រូវបានដាក់បញ្ចូលគ្នាជាមួយនឹងចង្វាក់បន្ថែមដែលជាធម្មតាមានពិន្ទុដើម។ ការចេញផ្សាយពីប្រភពមេត្រូវបានស្វែងរកដោយអ្នកអភិរក្សនិងអ្នកប្រមូល។
ប្អូនស្រីសុធាដែលជាបងស្រីរបស់គាត់គឺលោក រស់សាខូ តត្រូវបានគេទទួលស្គាល់យ៉ាងទូលំទូលាយថាបានប្រមូលផ្តុំតន្ត្រីករនិងក្រុមតន្ត្រីដែលនៅរស់រានមានជីវិតនៅកម្ពុជាក្រោយពីសម័យខ្មែរក្រហម។ [3] តន្ត្រីករដែលរស់រានមានជីវិតដំបូងបានទាក់ទងលោករស់សាបូតដើម្បីសួរអំពីវាសនាសុធា។ [3] លោករស់ Saboeut បានប្រើឱកាសនេះ, និងទំនាក់ទំនងរបស់នាងដើម្បីបង្រួបបង្រួមក្រុមតន្រ្តីនិងតន្ត្រីករថ្មរបស់ប្រទេសនេះ។ [3] យោងតាមលោកឆាំងយុជា នាយកប្រតិបត្តិ នៃមជ្ឈមណ្ឌលឯកសារកម្ពុជាដែលរស់ Saboeut ស្វែងរកដើម្បីស្ដារឡើងវិញនូវតន្រ្តីកម្ពុជាជាកិត្តិយសដល់ប្អូនស្រីរបស់នាងថា: «ខ្ញុំគិតថានាងត្រូវបានចងភ្ជាប់ដោយកេរដំណែលនៃប្អូនស្រីរបស់នាងដើម្បីជួយ»។ [3] កិច្ចខិតខំប្រឹងប្រែងរបស់នាងត្រូវបានគេទទួលស្គាល់យ៉ាងទូលំទូលាយក្នុងការកសាងឡើងវិញនូវប្រភេទរ៉ុករបស់ប្រទេស។ [3]
ទោះបីជាយ៉ាងណាក៏ដោយសុធានៅតែមានប្រជាប្រិយភាពយ៉ាងខ្លាំងនៅកម្ពុជាហើយសហគមន៍ខ្មែរនៅទូទាំងសហរដ្ឋអាមេរិចបារាំងអូស្ត្រាលីនិងកាណាដា។ ការចាប់អារម្មណ៍របស់លោកខាងលិចនៅសុធានឹងមិនរលាយរហូតទាល់តែបទចំរៀងរបស់សុធាស៊ីនស៊ីសាមុតនិងអ្នកចំរៀងខ្មែរដទៃទៀតដូចជាលោក មាសស មុន ជួនម៉ាឡៃ និង ផានរ៉ុ នត្រូវបានដាក់បង្ហាញនៅលើបទចម្រៀង របស់ខ្សែភាពយន្ត City of Ghosts របស់ លោក Matt Dillon ។ បទរបស់សុធាគឺ "តើអ្នកបានឃើញស្នេហារបស់ខ្ញុំ", "ខ្ញុំមានអាយុ 16 ឆ្នាំ" និង "រង់ចាំដប់ខែ" ។
នេះ ទីក្រុង Los Angeles ក្រុមតន្ត្រី Dengue Fever ដែលមានលក្ខណៈពិសេសតារាចម្រៀងនាំមុខនៅកម្ពុជាឆោមនិមល, គ្របដណ្តប់ចំនួននៃបទចម្រៀងដោយសុធានិងតារាចម្រៀងផ្សេងទៀតមកពីកន្លែងកើតហេតុថ្មហើយរមៀលនៅកម្ពុជារយៈពេលខ្លីនោះទេប៉ុន្តែសម្បូរបែប។ ការមកដល់នៃអ៊ិនធើណែតច្បាស់ជាបានរក្សាទុកនូវអ្វីដែលបានបន្សល់ទុកពីវិឌីអូរបស់នាងខណៈពេលនាងកំពុងរីករាលដាលនិងការចាប់អារម្មណ៍លើតន្ត្រីរបស់នាងសូម្បីតែជិតកន្លះសតវត្សក្រោយមក។

Post a Comment

0 Comments